Opportuniteiten rond patient empowerment
24 juni 2022
Teleconsultaties stellen artsen en patiënten voor nieuwe uitdagingen maar bieden hen tezelfdertijd veelbelovende nieuwe mogelijkheden. Met welke beperkingen moet je als huisarts rekening houden? En hoe benut je de opportuniteiten die er liggen?
Het teleconsult brengt een voor de hand liggende klinische beperking met zich mee: een fysiek onderzoek van de patiënt kan zaken aan het licht brengen die je tijdens een consult vanop afstand moeilijk of niet kan opmerken. Dat maakt het teleconsult in bepaalde situaties minder geschikt.
Een consultatie vanop afstand vraagt ook bepaalde “digitaal-sociale en communicatieve skills” van een huisarts. Hoe toon je bijvoorbeeld empathie? Onwennigheid met digitale consultaties kan het tonen van empathie bemoeilijken. Maar oefening baart kunst.
Gevoel van controle
Wie de “techniek” onder de knie heeft, zal al snel de opportuniteiten van teleconsultaties ontdekken. Er is niet alleen het praktische gemak voor jou en je patiënten, digitale consultaties kunnen ook de arts-patiëntrelatie ondersteunen en verrijken.
Zo biedt een digitaal onderhoud je de kans om patiënten nóg beter te informeren. Problemen met hun gezondheid maken veel mensen onzeker en bezorgen hen stress. Correcte en heldere informatie kan houvast bieden – wie begrijpt wat er aan de hand is, voelt zich doorgaans meer in controle (patient empowerment). Maar de combinatie van stress en een gebrek aan vertrouwdheid met het medisch jargon maken het moeilijk voor patiënten om alle uitleg die je geeft ineens te vatten.
Bij een teleconsultatie kan je de patiënt relevante uitleg op het internet aanwijzen. De patiënt kan die info vervolgens in alle rust en op eigen tempo doornemen.
Bij een teleconsultatie kan je de patiënt relevante uitleg op het internet aanwijzen. De patiënt kan die info vervolgens in alle rust en op eigen tempo doornemen.
Bij een teleconsultatie kan je eenvoudig hyperlinks naar relevante uitleg delen (bijv. op een platform als Gezondheid & Wetenschap), video’s doorsturen, de weg naar Mijngezondheid.be tonen en nog veel meer. De patiënt kan die info vervolgens in alle rust en op eigen tempo doornemen. En jij weet als huisarts dat hij of zij betrouwbare bronnen raadpleegt.
Door als huisarts naast fysiek ook digitaal beschikbaar te zijn, zorg je ook dat je nog toegankelijker bent voor je patiënten zonder dat je meer hoeft te werken. Dat is positief voor de arts-patiëntrelatie: net als de empathie is toegankelijkheid een bouwsteen van het vertrouwen dat patiënten hebben in hun arts. De inspanning die je levert om op verschillende manieren bereikbaar te zijn, laat de patiënt bovendien voelen dat hij of zij echt centraal staat.
Hoe doen we het bij Doktr?
- We zetten videoconsultaties in voor basiszorg. Is een klinisch onderzoek aangewezen, dan wordt een patiënt verwezen naar een fysieke consultatie.
- Toegankelijkheid is cruciaal. Met ons videoplatform helpen we huisartsen om hun patiënten ook vanop afstand te zien. Daarnaast zorgen we dat patiënten die niet op fysieke consultatie kunnen, toch een huisarts kunnen zien.
- Goede informatie is een recht. Na afloop van het consult krijgt de patiënt een samenvatting van het doktersadvies.
- Ons platform automatiseert de administratie zodat de huisarts maximaal tijd kan besteden aan de patiënt.
Wederzijds respect en vertrouwen blijven de basis.
Gerelateerde artikels
- Als huisarts is het essentieel om je communicatievaardigheden aan te scherpen om een effectieve interactie met je patiënten te behouden, zelfs op afstand. Videoconsultatie kende zijn doorbraak tijdens de coronapandemie en waar het in sommige praktijken nog veelvuldig gebruikt wordt, zijn anderen ervan afgestapt. Het gebruik van videoconsultatie vraagt enige aanpassingen op het vlak van effectieve verbale en non-verbale communicatievaardigheden. Mogelijk kunnen daarom volgende 7 aanbevelingen helpen bij het gebruik van teleconsultaties in je praktijk en de effectiviteit hiervan verbeteren.
23 februari 2024
Opportuniteiten van videoconsultaties in het kader van de New Deal
De komst van de New Deal voor huisartsen brengt niet alleen een nieuw financieringsmodel mee, maar ook nieuwe mogelijkheden om je praktijk te optimaliseren. Het is een moment om je praktijkvoering te herzien en van efficiëntie een prioriteit te maken. Maar wat kan een dergelijke reorganisatie inhouden voor je praktijk? In dit artikel gaan we dieper in op hoe hybride zorg via videotechnologie een opportuniteit vormt in het kader van de New Deal.5 februari 2024
Vervangarts via videoconsultatie: inspiratiestuk
In onze snel evoluerende wereld speelt technologie een steeds belangrijkere rol om de gezondheidszorg toegankelijker te maken voor patiënten. In dit artikel verkennen we het potentieel van videoconsultaties als aanvulling op de traditionele huisartsenzorg. Als inspiratie nemen we een vervangartsproject met Doktr en een ervaren huisarts onder de loep.3 juli 2023
Enquête Domus Medica: videoconsultatie in huisartsenpraktijken
Afgelopen jaar is in samenwerking met Domus Medica een onderzoek uitgevoerd om beter te begrijpen hoe videoconsultatie wordt ervaren door de eerstelijnszorg. In het totaal hebben 418 huisartsen te Vlaanderen deelgenomen aan het onderzoek. Ontdek hier de inzichten en meningen van uw huisarts-collega's.
Doktr is geen spoeddienst
De huisartsen via de Doktr-app kunnen alleen hulp bieden bij primaire medische of psychologische vragen die geen spoedeisende hulp of ziekenhuisopname vereisen. Indien je een dringende ziekenhuisopname nodig hebt, bel dan naar 112.