Heb je een vraag?
Een vraag over de Doktr-app? Ontdek hieronder het antwoord op de veelgestelde vragen.
Registratie
Hoe begin ik eraan?
Download de Doktr-app op je smartphone via de App Store of Google Play. Open daarna de app en registreer meteen met itsme®. Na de registratie ontvang je een bevestigingsmail om je registratie definitief te bevestigen.
Hoe maak ik een itsme® account aan?
Om veilig in te loggen, vragen we om jezelf te identificeren via itsme®. Ga aan de slag met itsme® door de app te downloaden via je smartphone en de registratie te doorlopen. Deze handige video legt je in 1,5 minuut eenvoudig uit hoe dit moet.
Waarom moet ik itsme® gebruiken?
Itsme® wordt gebruikt voor een veilige identificatie, zodat we een veilige en snelle zorg kunnen verlenen.
De Doktr-app
Wat zijn de openingstijden?
Je kan de openingsuren van onze Doktr-app voor deze week bekijken op onze homepagina!
Verwijst Doktr door naar specialisten?
Ja. Op dit moment werken we enkel met huisartsen via onze app. Op basis van hun medische beoordeling kunnen zij je doorverwijzen naar een andere zorgverlener indien nodig.
Waar kan ik terecht voor een suggestie of een klacht?
Je kunt voor alle suggesties en klachten over het gebruik van de app of website terecht bij onze klantenservice op customerservice@doktr.be. We proberen alle vragen zo snel mogelijk op te lossen en houden je hiervan op de hoogte. We horen graag al jouw goede ideeën over patiëntervaringen en app-mogelijkheden. Let er wel op dat je geen medische informatie deelt met dit e-mailadres. Onze support staf mag dergelijke informatie namelijk niet behandelen.
Indien je specifieke klachten zou hebben over de medische info of over een behandeling die je hebt gekregen van een van de dokter, dan kan je voor één van de volgende opties kiezen:
- Neem rechtstreeks contact op met ons interne bemiddelingsteam op mediationteam@doktr.be
- Neem contact op met de federale ombudsdienst
Kan ik de Doktr-app overal ter wereld gebruiken?
Ja, je kunt de Doktr-app overal ter wereld gebruiken om kwalitatief medisch advies te krijgen in je eigen taal. Houd wel rekening met onze openingsuren in lokale Belgische tijd. Voor een optimaal gebruik raden we je aan om de Doktr-app voor vertrek te installeren of te updaten.
Betalen
Hoe verloopt de betaling?
Om de consultatie in de Doktr-app te betalen, kan je gebruik maken van de Payconiq-App of je bank-app als je bij KBC/CBC, Belfius, ING, BNP easy banking, Argenta en Crelan aangesloten bent.
De arts zal je voor het starten van de consultatie een betaalverzoek sturen via een link. Deze link zal je naar je Payconiq-of bank-app leiden, zodat je de betaling kan voltooien. Indien de betaling geslaagd is, zal de arts de videoconsultatie opstarten.
LET OP: voordat je met een consultatie begint, adviseren wij je om de nodige app al te installeren als je deze nog niet op je smartphone zou hebben. In geval van technische problemen met een betaling, kan je via e-mail contact opnemen met onze klantendienst customerservice@doktr.be.
Wat is de betalingstermijn?
De betaling van de consultatie gebeurt voor de arts het gesprek of de videoconsultatie start. Hij zal jou een link doorsturen. De betaling gebeurt meteen. Als de dokter de betaling niet ontvangt, zal hij het gesprek sluiten. Belangrijk om te weten is dat de link voor de betaling slechts 20 minuten geldig is. Als je te veel tijd neemt om te betalen, kan je nadien nog steeds een nieuwe link aan de dokter vragen.
Liep er iets fout bij de betaling?
In geval van technische problemen met een betaling, kan je via e-mail contact opnemen met onze klantendienst: customerservice@doktr.be . Stuur het betalingsbewijs voor de zekerheid door in bijlage. Onze klantendienst zal het probleem zo snel mogelijk oplossen.
Hoe vermijd je phishing bij de betaling?
De arts stuurt een link door om de betaling uit te voeren. Deze link kan je alleen via de chat van de Doktr-app ontvangen. Accepteer nooit een betaling van Doktr buiten dit proces. Het zou om fraude kunnen gaan.
Privacy
Waar kan ik de algemene voorwaarden vinden?
Hoe gaan jullie om met mijn identificatie en gezondheidsgegevens?
De gegevens die we via itsme® over jou verzamelen, worden gebruikt om je identiteit te bevestigen. Deze gegevens en de gegevens via de chatbot worden alleen door de desbetreffende dokter gebruikt voor een vlotte en professionele zorgverlening. Tijdens videoconsultaties blijft alle informatie vertrouwelijk tussen jou en de dokter, dankzij onze end-to-end versleuteling.
Na 24 uur zijn deze gegevens alleen nog beschikbaar voor jou en de arts. Het supportteam heeft geen toegang tot je gezondheidsgegevens. Na je consultatie wordt alle uitgewisselde informatie verwijderd, behalve metadata over de doktersacties en automatische registraties. Deze gegevens dienen voor rapportage en kwaliteitscontrole. De categorie van elke consultatie wordt geanonimiseerd en alleen voor statistische doeleinden bewaard.
Hoe kan ik mijn goedkeuring van het delen van mijn persoonlijke- en gezondheidsdata opnieuw intrekken?
Om de Doktr-app te gebruiken, verwerken wij je persoonlijke en gezondheidsgegevens voor teleconsultaties, waarvoor je toestemming geeft via Itsme®. Je gezondheidsgegevens worden maximaal 24 uur bewaard op ons platform.
Je kunt te allen tijde je toestemming intrekken door een e-mail te sturen naar customerservice@doktr.be met vermelding van je naam, voornaam, telefoonnummer, en de expliciete wens om je toestemming in te trekken. Hierdoor wordt je account verwijderd en dien je bij opnieuw inloggen opnieuw toestemming te geven.
Wat is end-to-end-versleuteling van het gesprek tussen mij en de zorgverlener?
Bij Doktr stellen we de veiligheid en de privacy van onze gebruikers voorop. Het gesprek tussen jou en de zorgverlener in onze app wordt grondig beveiligd. We hebben onlangs deze beveiliging nog versterkt door end-to-end versleuteling toe te voegen.
Met end-to-end versleuteling zijn je persoonlijke chatgesprekken, documenten en videogesprekken enkel zichtbaar voor jou en de betrokken zorgverlener. Wees dus gerust: je privacy is beschermd met de geavanceerde beveiligingsmaatregelen van Doktr.
Waarom moet ik toestemming geven voor een gesprek met de zorgverlener aan te gaan?
Je toestemming is nodig aan het begin van het gesprek met de zorgverlener opdat de end-to-end versleuteling tussen jou en de desbetreffende zorgverlener kan plaatsvinden. Door je toestemming te geven, sta je toe dat het gesprek tussen jou en de zorgverlener beveiligd wordt en enkel tussen jullie beiden blijft. Door toestemming te geven, sta je daarnaast ook toe dat de arts de medische gegevens die je hebt verstrekt in de chat van de Doktr-app kan bekijken. Dat stelt de huisarts in staat om zich efficiënt voor te bereiden op je consultatie.
Ik heb geen toestemming gegeven voor een gesprek met de zorgverlener. Wat nu?
Als je ervoor kiest om geen toestemming te geven voor een gesprek met een zorgverlener, contacteert de zorgverlener je om na te gaan wat de reden hiervoor is. Indien je ervoor kiest om in contact te treden met een andere zorgverlener, word je doorverwezen naar het supportteam dat je zal verder helpen.
Als je je antwoord wilt wijzigen in 'akkoord', zal je de chat moeten herstarten vanaf het begin en de vraag opnieuw beantwoorden. We kunnen echter niet garanderen dat je met de eerdere zorgverlener in contact zal komen.
Partners
Hoe maak ik gebruik van de Doktr-app met Vanbreda Risk & Benefits?
Heb je via je eigen werkgever of die van een gezinslid een ambulante verzekering bij Vanbreda Risk & Benefits? Dan heb je mogelijks recht op twee gratis videoconsultaties met een huisarts via Doktr (excl. psychologen).
Om van deze service gebruik te maken, volg je deze stappen:
1. Download de Doktr-app via de App Store of Google Play
2. Registreer je in de Doktr-app met itsme®. Na de registratie ontvang je een bevestigingsmail om je registratie definitief te bevestigen.
3. Duidt een van de symptomen op de homepage aan en beantwoord de vragen. Het supportteam zal voor jou nagaan of je recht hebt op deze rechtstreekse betaling. Na enkele minuten krijg je een antwoord.
4. Je wordt doorverwezen naar de arts en hij/zij zal je verder helpen via video.
Weet je niet of je hierop recht hebt, ga dan te rade in de Vanbreda app of bij de werkgever. Als je de link niet terugvindt in de Vanbreda-app, is het mogelijk dat je niet verzekerd bent voor videoconsultaties via Doktr.
Hoe maak ik gebruik van de Doktr-app met AG Insurance?
Heb je via je werkgever of die van een gezinslid een gezondheidsverzekering bij AG Insurance? Dan heb je mogelijks recht op twee gratis videoconsultaties met een arts via Doktr (excl. psychologen).
Om van deze service gebruik te maken, volg je deze stappen:
1. Download de Doktr-app via de App Store of Google Play
2. Om je recht op twee gratis videoconsultaties te activeren, ga je voor je eerste consultatie naar de Doktr-app via de link in de MyAG Employee Benefits -app.
3. Registreer je in de Doktr-app met itsme®. Na de registratie ontvang je een bevestigingsmail om je registratie definitief te bevestigen.
4. Duidt een van de symptomen op de homepage aan en beantwoord de vragen. Het supportteam zal voor jou nagaan of je recht hebt op deze rechtstreekse betaling. Na enkele minuten krijg je een antwoord.
5. Je wordt doorverwezen naar de arts en hij/zij zal je verder helpen via video.
Weet je niet of je hierop recht hebt, ga dan te rade in de MyAG Employee Benefits app of bij de werkgever. Als je de link niet terugvindt in de MyAG-app, is het mogelijk dat je niet verzekerd bent voor videoconsultaties via Doktr.
Hoe maak ik gebruik van de Doktr-app met terug-naar-werk traject (CM)?
Het terug-naar-werk is een vrijwillig traject aangeboden door CM dat wordt ondersteund door een terug-naar-werk coördinator voor CM-leden. Om dit traject toegankelijker te maken, biedt de Doktr-app CM-leden de mogelijkheid om videogesprekken te voeren met hun terug-naar-werk coördinator.
Hoe Doktr gebruiken voor terug-naar-werk traject?
- Voor terug-naar-werk traject dien je eerst een afspraak te maken via volgende link: https://www.cm.be/nl/formulier-terug-naar-werk
- Download de Doktr app en registreer je met itsme®. Rechtstreeks vanuit de CM-app? Dat kan ook dankzij de rechtstreekse link.
- Toegewezen afspraak: ontvang meer details over je afspraak via CM per e-mail of brief (afhankelijk van je vooropgezette voorkeur bij CM). Is dit je eerste afspraak? Zorg ervoor dat je op voorhand je ondertekende gegevensverklaring hebt doorgestuurd naar je regionale kantoor vermeld onderaan in de uitnodiging.
- Toewijzing terug-naar-werk coördinator: klik 5 minuten voor je afspraak op de ‘Terug naar werk’ optie in de app en beantwoord enkele vragen.
- Videogesprek: de terug-naar-werk coördinator stuurt je een bericht en start de videoconsultatie via de app.
- Nazorg: Na afloop van het gesprek kan je een samenvatting in de app verkrijgen. De conversatie en gedeelde documenten blijven nog 24 uur beschikbaar.
Doktr is geen spoeddienst
De huisartsen via de Doktr-app kunnen alleen hulp bieden bij primaire medische of psychologische vragen die geen spoedeisende hulp of ziekenhuisopname vereisen. Indien je een dringende ziekenhuisopname nodig hebt, bel dan naar 112.